Fylld lammstek med honungsglacerade rotfrukter



Steken
Putsa steken och skär ut benet i mitten. Skär så att du får ett platt stycke kött. Gnid in med salt, peppar och lite olivolja samt lite krossad rosmarin.

Mixa 1 dl mangochutney, 4 msk olivolja, 3 skivor vitt rostbröd, 2 vitlöksklyftor, 1 hackad lök, salt och peppar.

Bred ut fyllningen, rulla ihop och bind upp steken med snöre. Låt den gärna marinera några timmar. Bryn i stekpanna så det blir stekyta, och stek sedan i ugn, 175 grader  ca 1-2 timmar. Vid 60 - 70 grader blir köttet saftigt och rosa, 75-80 grader för välstekt kött.

Låt vila ca 20 minuter innan du skär upp.

Såsen
Skölj ur pannan med 3 dl vatten, sila ned i en kastrull. Smaksätt med 5 msk balsamvinäger och 3 msk honung. Red av såsen med 3 msk smör och 1,5 msk maizena utrört i ett halvt glas vatten.

Rotfrukter
Skala och tärna potatis, palsternacka och morot ( man kan även lägga till andra rotfrukter, men det var allt vi hade hemma denna gången!) Fräs på i olja i stekpanna, salta och krydda med lite rosmarin samt paprikakrydda.

Tillsätt ung 1,5 msk honung när rotfrukterna börjar bli mjuka.

Resultatet
Jag tyckte det var gott! Var första gången jag någonsin tillagat lamm, så jag är nöjd att det gick att äta... Fredrik tyckte om köttet men gillade inte såsen.  Men ett lyckat försök allt som allt tycker jag! :-)

// Camilla



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0